Helpdeskfraude

Iemand belt je op en doet zich voor als medewerker van een groot softwarebedrijf. Hij vertelt dat er iets mis is met je computer, maar hij kan het probleem oplossen…uiteraard tegen een vergoeding. Klinkt verdacht? Klopt, is het ook. Typisch geval van helpdeskfraude, de beller is zeer waarschijnlijk een nepmedewerker.

De truc? De oplichter probeert je software te laten installeren die het probleem zogenaamd verhelpt, maar in werkelijkheid de deur opent naar digitale huisvredebreuk.

Gezond wantrouwen

Grote software- of technologiebedrijven zullen nooit bellen voor het oplossen van jouw computerproblemen. Wantrouw elke poging om telefonisch, of via e-mail, software te laten installeren. Geef nooit zomaar iemand op afstand toegang tot je apparaten en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen.

Lees meer over helpdeskfraude op de website van het Digital Trust Center

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *