Help

Je bent slachtoffer van digitale criminaliteit geworden, wat nu? Hieronder vind je de meest voorkomende vormen van digitale criminaliteit en de stappen die jij als ondernemer kunt nemen.

DDoS aanval

Bij een DDoS (Distributed Denial of Service)-aanval wordt de aanval op het doelwit vanaf meerdere (soms wel duizenden) computers tegelijk uitgevoerd. Je internetverbinding raakt overbelast door de enorme hoeveelheid data die cybercriminelen naar je toesturen. Ook kan het zijn dat je website slecht bereikbaar is voor normale bezoekers omdat er in zeer korte tijd uitzonderlijk veel data wordt gegenereerd waardoor de server overbelast raakt.

  • Informeer zo snel mogelijk je internetprovider, je systeembeheerder of je IT-leverancier

Lees meer op de website van het Digital Trust Center.

Ransomware

Het advies is om geen losgeld te betalen. Je hebt geen garantie dat de betaling leidt tot de teruggave van je gegevens. Daarnaast steun je tegelijkertijd de criminele activiteiten achter de ransomware.
Enkele slachtoffers die in het verleden losgeld hebben betaald, gaven aan dat er na een eerste betaling een hoger bedrag van hen werd geëist. In sommige gevallen werden de slachtoffers na enige tijd opnieuw door dezelfde ransomware getroffen.Hieronder enkele zaken die wel verstandig zijn om te doen als je slachtoffer bent geworden van ransomware:

  • Breng de betrokkenen op de hoogte
  • Doe aangifte

Lees verder op de website van het Digital Trust Center.

man people night dark

Phishing

Heb je te maken met phishing?

  • Bepaal als eerste wat voor soort phishingincident er heeft plaatsgevonden.
  • Zijn er wachtwoorden buitgemaakt?
  • Is er malware geïnstalleerd?
  • Zijn er ongewenste betalingen geautoriseerd?

Als je dat weet, kun je vervolgstappen zetten. Misschien heb je al een incident response plan waarin staat beschreven hoe je met een dergelijke incident om moet gaan. Heb je dat niet? Dan is een goede vervolgstap de desbetreffende phishingmail te verwijderen, zodat niemand meer per ongeluk hetzelfde incident kan veroorzaken.

Lees meer op de website van het Digital Trust Center.

Diefstal of verlies van apparatuur

Wat moet je doen als je zakelijke laptop, smartphone, tablet of ander mobiel apparaat is gestolen of verloren?

  • Meld het bij je werkgever
  • Blokkeer apparaten
  • Doe aangifte
  • Inventariseer beschermingsmaatregelen
  • Inventariseer privacygevoelige informatie
  • Meld datalekken
  • Meld het bij betrokken klanten en/of websitebezoekers
  • Wijzig wachtwoorden
  • Meld het bij de leverancier

Lees meer op de website van het Digital Trust Center.